Browsing by Author "Figueira, Ines"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Characterization of breakfast habits among Portuguese school-aged children – Missão Continente School Program 2021/2022Publication . Cabral, Mariana; Martins, Fatima; Mendes, Sofia; Figueira, Ines; Rito, AnaIntrodução: O pequeno-almoço (PA) desempenha um papel importante nos hábitos alimentares das crianças, constituindo parte de uma dieta saudável e equilibrada fundamental para o seu crescimento e desenvolvimento. Objetivos: Caracterizar os hábitos de PA de crianças em idade escolar participantes no Programa Escola Missão Continente (EMC), quanto à sua composição, frequência e local, associando estes fatores ao estado nutricional infantil. Metodologia: No âmbito do Programa EMC, decorrido no ano letivo 2021/2022, foi desenvolvida uma análise transversal, contando com uma amostra de 573 crianças (51.5% sexo masculino, idades 6-8 anos) de 35 escolas de todos os distritos de Portugal Continental e Regiões Autónomas dos Açores e da Madeira. Foram recolhidos dados antropométricos (peso e estatura) para avaliar o estado nutricional, utilizando a classificação no Índice de Massa Corporal e o referencial de curvas de crescimento da Organização Mundial de Saúde para crianças dos 5 aos 19 anos. A caracterização dos hábitos alimentares foi realizada através de um questionário aplicado aos Encarregados de Educação com questões relativas ao PA. Para o teste de hipóteses, aplicou-se o teste estatístico Qui-quadrado. Resultados: Verificou-se que a maioria das crianças consumia PA diariamente (94,5%) em casa (95,9%), sendo esta composto por produtos lácteos (24,6%), pão e equivalentes (20,7%) e cereais de pequeno-almoço (17,7%). O grupo de crianças que não consumia PA todos os dias da semana apresentava índices de pré-obesidade (25,8%) e obesidade (22,6%), significativamente superiores (p=0,01) comparativamente ao grupo de crianças que consumia pequeno-almoço diariamente (pré-obesidade = 17,0% e obesidade = 10.4%). Os resultados obtidos para os fatores local e composição não foram estatisticamente significativos. Conclusão: A frequência de PA parece estar associada com o estado nutricional infantil. Deste modo, torna-se fundamental implementar bons hábitos alimentares ao PA, desde a infância, em prol da promoção em saúde como parte de todo o desenvolvimento da criança.
- Impact of the COVID-19 pandemic on the eating habits, physical activity and sedentary behaviours of school-aged children in 13 countries within the WHO European Region: “COSI COVID” Study, 2020-2022Publication . Rito, Ana; Buoncristiano, Marta; Mendes, Sofia; Figueira, Ines; Abdrakhmanova, Shynar; Akhmedova, Dilorom; Ciardullo, Silvia; Fijałkowska, Anna; Gualtieri, Andrea; Huidumac‐Petrescu, Constanta; Kakutia, Natia; Kujundžić, Enisa; Musić-Milanović, Sanja; Seyidov, Nabil; Tabona, Lorraine; Tichá, Ľubica; Heinen, Mirjam M.; Whiting, Steve; Williams, Julianne; Rakovac, Ivo; Wickramasinghe, KremlinIntroduction: In 2020, the world population was hit by a global pandemic caused by a new coronavirus (SARS-Cov2), with rapid human-to-human transmission. To limit the spread of the virus and minimize its impact, governments around the world implemented containment measures, leading to many changes in the lifestyle of millions of people. Although children and adolescents were, generally, at low risk of infection and less affected by mortality1, this unprecedented situation led to significant impacts in their daily routines/habits and had a profound effect on their health and well-being2-3. We aimed to understand the impact of the COVID-19 pandemic on the daily routine and behaviours of school aged children, within the WHO/COSI European study. Methods: 13 COSI countries participated in the study: Azerbaijan, Croatia, Georgia, Italy, Kazakhstan, Malta, Montenegro, Poland, Portugal, Romania, San Marino, Slovakia and Uzbekistan. Countries could decide to implement the study together with the 6th round of COSI/WHO Europe in the 2021/2021 school year. A common methodological protocol was designed for this study. Information on children’s behaviors regarding eating habits and physical activity/inactivity before and during the COVID-19 confinement periods, was collected through the “Family COSI-COVID Form” with 12 questions. This form was completed on a voluntary basis by the parents/care givers of participating children. Results: This study included 42 731 children (6-10 years old). Preliminary results suggested that sweets and savory snacks increased during the pandemic in comparison to pre-pandemic period (15.7% and 13,2%, respectively). As for children’s sedentary behaviours, 36.7% of the children increased their time spent watching TV, playing video/computer games, or using social media for non-educational purposes on weekdays and 34.4% on weekends, during the pandemic period. In addition, the time spent learning at home also increased (35.5%). Regarding physical activity, the opposite was reported, showing a decrease in the time children spent being active outside school hours, both on weekdays (26.6%) and weekends (22.0%). Conclusion: These preliminary results are important to better understand the impact of COVID-19 on children’s lifestyles behaviours. These findings may be useful for future public health interventions as countries recover from the pandemic and take measures to address childhood obesity.
